Julmys och hemgjord vitvinsglögg

Jag älskar julen. Jag blir som ett barn på nytt när allt det röda, gröna, vita, silvriga, guldiga och glittriga kommer fram ur lådorna på vinden där de huserar 11 månader om året. Men en månad får de komma fram och jag blir så glad. Det är så ombonat och mysigt och jag njuter för fullt. I år ska jag passa på och njuta ännu mer med tanke på det som hänt i vår familjs närhet, så nu blir det fram med glöggen och pepparkakorna och julgodiset. Man lever bara en gång, och jag tänker ta vara på mitt liv. Självklart ska jag göra det bästa av det, och där ingår en viktnedgång, men inte just nu. Nu är det jul och jag ska njuta av den.
 
 
 

 
 
 
Vitvinsglögg 1 flaska
2 påsar färdiga glöggkryddor 
1 dl socker
1,5 dl vatten
1 flaska vitt vin
½ dl Marsalavin 
1 nypa vaniljpulver
 
Gör så här:
Koka upp vatten, socker och kryddor i en kastrull. Sänk värmen och låt småputtra ca 5 minuter. Sockret ska vara upplöst och pomeransskalen mjuka. Dra kastrullen från plattan och låt stå och dra tills lagen svalnat. Sila lagen och blanda den med vitvinet och Marsalavinet.Hetta upp glöggen och servera med russin och mandel och andra goda tillbehör som pepparkakor och lussebullar. 

Vi njuter av glöggen tillsammans med Star Wars episod 1. Vi är SW-nördar i den här familjen så det är klart att vi ska se den när den nu går på tv. Igen. :)
 
Imorgon ska vi baka lussekatter. Hurra!
Lämna kommentar publicerat i Dryck, Jul;
Taggar: Glögg, Hemgjort, Jul, Julmys, Vinglögg, Vitvinsglögg