Fruktremmar

Idag har jag inte haft någon jättebra dag matmässigt sett. Jag har ätit bullar, choklad, mer choklad och lite till choklad. Gulp! Det känns i kroppen vill jag säga och jag blir så arg på mig själv när jag gör sådana snedsteg. Men men. För att kompensera detta så gav jag mig ut och sprang/powerwalkade i en halvtimme. Inte så mycket kanske (blev bara 2,6 km) men bättre än inget. Det blev så sent innan jag kom ut så jag ville inte springa så långt.
 
Innan jag lägger mig nu så ska jag bara fresta er med ett recept som jag gjorde för ett tag sedan och som jag kommer göra i helgen (förmodligen) för att inte trilla dit igen för sockerdjävulen som sitter på min axel och triggar mig. De här remmarna är perfekta när sötsuget behöver stillas, men de tar  lång tid att göra. Så utrusta dig med tid, bra bakplåtspapper och lite frukt och du är redo.
 
Du kan förstås välja vilken frukt du vill, men jag tog banan/hallon/lakritspulver i den ena smeten och banan/kiwi/mango i den andra.
 
 
 
 

Det här behöver du:
100 g ekobanan
100 g hallon
2 msk lakritspulver
 
eller:
100 ekobanan
100 g mango + kiwi
(ska testa nästa gång med lite citron i så det inte blir så brunt i ugnen...)
 
Så här gör du:
Mixa ihop banan och frukt i mixer och bred ut jämnt på bakplåtspapper. Nästa gång ska jag införskaffa nonstick för det här fulpapperet skrynklade ihop sig och det blev jättesvårt att breda ut smeten jämnt! Det ska vara några millimeter tjockt och så jämnt som möjligt. Sätt in i ugnen på 50 grader varmluftsugn (då kan man sätta in flera plåtar samtidigt). Låt torka i ugnen tills det känns torrt i mitten. Det tar 5-6 timmar. Öppna ugnen ca 1 gång/timme för att släppa ut fuktigheten. Ta ut plåtarna och klipp eller skär i remsor som man rullar ihop medan det ännu är ljummet.