Kokosglass med världens godaste nyttiga kolasås

Fick en rejäl craving efter glass med kolasås och funderade på hur jag skulle göra den lite nyttigare. Jag gör inte glass så ofta, men testade i alla fall. Resultatet blev en lite iskristallig glass (som sorbet nästan... vad gjorde jag för fel??) men med gudomlig smak, och en kolasås som är så god så jag tjoade till för mig själv när jag smakade den. Sött och gott. Den här såsen kommer jag göra fler gånger, och nästa gång ska jag testa att bryta av det söta med lite saltkorn så det inte blir för sliskigt.
 
 
 
 
Kokosglass:
2,5 dl krämig kokosmjölk
2 äggulor
upp till ½ dl agavesirap (beroende på hur sött man vill ha det)
½ tsk vaniljpulver
 
Blanda ihop och lägg in i frysen. När det börjar frysa i kanterna ta ut lådan från frysen och vispa upp smeten med en gaffel och frys in igen. Har du en glassmaskin kör i den tills glassen är klar. 
 
Kolasås:
2,5 dl krämig kokosmjölk
1 dl kokosocker
½ dl agavesirap
½ tsk vaniljpulver
 
Lägg allt utom vaniljpulvret i en kastrull och låt koka upp. Sänk värmen och koka tills såsen är simmig och seg som en kolasås ska vara. Rör om hela tiden så det inte bränns. Det tog ca 30 minuter att koka ihop såsen. Låt vaniljen koka med sista minuterna.
 
Skeda upp glassen och häll den ljumna såsen över. Lägg bär efter egen smak över. Syrliga bär som vinbär eller björnbär är jättegott till den söta såsen.
#1 - - Åsa Hellberg:

Heja!
Jag försöker också undvika socker, och min favvisdessert, totalt osötad smak, är laktosfri keso med varma osockrade bär på (frysta som jag kokar och häller över.) Väry gott:)

Svar: Keso med bär är också en favvis här. Älskar det.
Nina W