Minichiafrallor med raw clementinmarmelad

 Ikväll blev det bakning alltså. Jag gjorde minifrallor med chiafrön i, och till det en raw clementinmarmelad eftersom jag hade så himla mycket clementiner hemma. Marmeladen ser jättetrist ut, men smaken är himmelsk! Jag går och äter den teskedsvis ur kylen för den är så god. Sötsyrlig och bara ljuvlig.
 
 
 
 
 
 
 

Det här behövs för 4 stora (eller som i mitt fall 9 pytte-) frallor:
3 ägg
2 dl valfri mjölk (jag tog mandelmjölk)
½ dl kokosmjöl
1 dl mandelmjöl
1 dl pofiber
1,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1 msk chiafrön
 
vallmofrön
 
Så här gör du:
Vispa äggen pösigt. Blanda ner mjölken och sedan blanda ihop de torra ingredienserna innan de blandas ner i smeten. Låt svälla 10-15 minuter. Sätt ugnen på 200 grader (eller 175 grader varmluft). Forma degen med blöta händer till 4 frallor och lägg dem på bakplåtspappersklädd plåt. Platta till dem en aning och strössla vallmofrön (eller andra valfria frön) över. Grädda i 20-30 minuter tills ytan känns stum.
 
Raw clementinmarmelad
5 clementiner
3 msk chiafrön
ev 1 tsk agavesirap om det är för syrliga clementiner
 
Skär bort skalet från clementinerna och skär ut hinnfria klyftor som du sedan hackar i små bitar. Spara saften som blir och lägg den med det hackade fruktköttet. Riv skalet från 1-2 av clementinerna innan du skär bort det så blir det fylligare smak. Blanda ner chiafröna direkt i frukten och låt svälla i 30 minuter eller över natten.
#1 - - Paulina Suonvieri:

Men ååh vad gott! Jag driver också en matbloggg med hälsosamma recpet och tycker det är kul att det finns fler än jag som kanske är ute efter att "hjälpa andra" att hitta till ett liv utan socker :)

Kanske detta är en "kitchen story" du vill att fler läsare ska få se? Eller något annat recept du har? :) Jag har en ny ide på min blogg som heter "läsarrecept" som innebär precis det du nog kan gissa- att ni delar med er av era kökskreativiteter i syfte att vi ska hitta nya inspirerande recept och bloggar. Ber om ursäkt om du ej gillar sådana här kommentarer, men tycker du har en riktig kökstalang som är värd att dela med sig av till andra :)


//hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Åh tack snälla för din kommentar. Jag ska genast kolla in din blogg. :) Det är ju inte helt fel att dela med sig av lite nätkärlek (och lite recept). :D
Nina W