Grahamsbröd med aprikoser och chiafrön

Jag bara älllllskar nybakat bröd, och idag var jag tvungen att göra ny havremjölk och av resterna gör jag som vanligt bröd. Idag blev det grahamsmjöl eftersom jag har kvar en del i skafferiet och behöver använda upp det. Så hackade jag ner lite torkade aprikoser och hade i lite chiafrön. Jättejättegott! Som vanligt när jag bakar så har jag inga exakta mått, utan jag höftar lite.
 
Nu sitter jag framför TV:n och kollar Homeland på Netflix och käkar ett par kvällsmackor innan det är dags att sova.
 
 
 
För 2 bröd:
1 paket torrjäst (jag föredrar torrjäst framför vanlig eftersom det är enklare)
klegget från havremjölktillverkningen eller 3 dl fiberhavregryn
5 dl grahamsmjöl
5 dl vatten
½ dl rapsolja
3 msk chiafrön
2 tsk salt
2 tsk malda pomeransskal
100 g torkade aprikoser
2 msk honung
5-7 dl siktat dinkelmjöl
 
Gör så här:
Häll torrjästen, grahamsmjölet, saltet, pomeransskalet, de hackade aprikoserna och oljan i en bunke. Värm upp vattnet till 45 grader. Lägg ner honungen och låt den smälta. Lägg också ner chiafröna och låt dem svälla lite. Kolla tempen på vattnet innan du häller ner det i bunken. Rör ihop. Häll sedan ner dinkelmjöl och blanda till en smidig deg. Arbeta degen ordentligt för hand eller i maskin. Låt jäsa till dubbel storlek. Ta ut degen ur bunken och snåda den ordentligt. Dela i 2 delar och lägg i smorda formar eller på bakplåtspapper. Låt jäsa igen. Sätt ugnen på 175 grader och grädda bröden ca 40 minuter. Ta ut och låt svalna på galler.
 
#1 - - Hanna:

Du är så himla duktig på det där! Jag vet inte om jag har bakat ett bröd i mitt liv. =) Det är verkligen något jag vill lära mig, blir så inspirerad! =)

Svar: Tack snälla du för dina söta ord. Det är ganska lätt att baka när man väl fått in snitsen, så ta något lättbakat recept och testa. Limpor med fil och bakpulver är snabba och superenkla att börja med. :D
Nina W