Nyttigt (och gott) dinkelbröd med havregryn och chiafrön

När jag gör havremjölk så får jag ju alltid havregryn över och de är ju perfekta att göra ett gott bröd av. Det går snabbt och är inte bara nyttigare och billiagre att baka själv, man vet vad brödet innehåller och dessutom är det så mycket godare med hembakat bröd.
 
Att baka på dinkelmjöl gör ju att brödet blir mer rikt på protein och mineraler och B-vitamin bland annat. Några saker man ska tänka på när man bakar med enbart dinkelmjöl är att du behöver mindre mjölmängd (eller mer vätska) än vanligt vetebröd. Jag tar bara mindre mjölmängd.
 
För att göra det ytterligare lite nyttigare tillsatte jag chiafrön och lite sesamfrön. Bra för magen. Jag tar ofta vad som finns hemma eller mest lättillgängligt i skåpen och slänger ner i degen. Det kan sällan bli fel, så det är bara att testa sig fram med sina favorit-mjölsorter eller frön i degen. Torkade frukter, nötter, bär, rivna morötter eller squash, hackade oliver... Bara din fantasi sätter gränsen.
 
 
För 2 limpor:
50 g jäst (eller 1 paket torrjäst)
havregrynskletet från havremjölktillverkningen eller 3 dl fiberhavregryn
5 dl ljummet vatten
½ dl neutral olja (typ rapsolja)
½ dl honung
3 msk chiafrön
½ dl sesamfrön
2 tsk salt
2 tsk malen brödkrydda
3 dl fullkornsdinkel
7-8 dl siktat dinkelmjöl
 
Så här gör du:
Smula jästen i en bunke. Ljumma vattnet i en kastrull till lite varmare än fingervärme (ca 45 grader om det är torrjäst). Lägg ner chiafröna och låt dem svälla en liten stund och lägg i honungen så den får "smälta". Häll degvätskan över jästen och rör tills den är löst (OBS, kolla temperaturen på degvätskan först så de inte blivit för sval! Då jäser inte brödet). Blanda ner olja, kryddor, salt, havregrynsklet/havregryn, sesamfrön och fullkornsdinkel. Rör ihop. Tillsätt sedan siktat dinkelmjöl tills degen är lagom och knåda den för hand ca 10 minuter eller i maskin ca 5 minuter. Jag tycker gärna att den kan vara lite kletigare än vanlig vetedeg. Strö lite mjöl över degen och låt den stå dragfritt och jäsa till dubbel storlek.
 
Ta ut degen ur bunken och knåda den ordentligt. Baka ut till valfri form (jag gör det enkelt för mig och lägger i smorda formar) och låt jäsa igen ca 30-40 min. Grädda i 175 grader ca 40 minuter. Ta ut brödet och pensla ytan med hett vatten om man vill ha mjukare skorpa. Annars, låt det bara svalna som det är. Låt svalna på galler.