Frosseri deluxe...

Usch! Fy! Blä! Idag har det INTE gått bra alls med maten. Jag har varit stressad idag, och det har förstås speglat av sig på maten. Vi hann inte äta någon bra middag hemma eftersom vi skulle iväg och hämta vår nya, fina bil, utan det blev ett par skivor falukorv på stående fot i köket. Väl hemma så blev det paniksteka lite korv och äta pasta till bara för att få bort hungern. Efter det gick det bara åt pipan. Jag hittade till godisskåpet och där fanns massor av påskgodis och annat mumsfilibabba kvar. Japp, jag gick lös på godiset och har nu ätit så jag mår illa och allvarligt funderar på att gå på toa och spy upp allt.
 
Hur kunde det gå så fel? Vad hände? Jag som imorse vägde mig på en fin vikt på 90,4 och tänkte att jag inte har så mycket kvar innan jag får se den där efterlängtade åttan igen först i min vikt. Men den får tydligen vänta ett tag till, för nu lär vikten studsa upp igen som en gummiboll.
 
Usch, är så besviken på mig själv att jag lät det ske. För det var ju exakt vad jag gjorde. Jag LÄT det ske. Min sockermissbrukarhjärna bara krävde av mig att ta det där återfallet i sockret igen, och nu sitter jag här och mår pyton både fysiskt och psykiskt.
 
Jaja. Innerst inne så vet jag att det är en lång process att lära sig bli fri demonerna, och det enda jag kan göra är att resa mig upp från diket, borsta bort smutsen och torka tårarna och snoret och kliva upp på den rätta vägen igen. För det SKA gå. Det bara SKA!
 
#1 - - Köttbullen:

Gjort är gjort, och du kan lära dig massor från det som hände igår. :) T ex vikten av att ha något färdigt som går att äta snabbt för liknande nödsituationen. Och att det är svårt att stoppa efter det där första lilla undantaget. Pasta är för hjärnan som socker och förmodligen triggades sockermostret igång rejält av det, plus att man blir mentalt svagare av känslan att man redan ätit fel. Försök komma på andra snabba och enkla grejer som du alltid har i frysen. Jag brukar t ex alltid ha wokgrönsaker och laxbitar i frysen som jag tar till när jag är trött, stressad och hungrig och onyttig mat känns både smidigare och godare. Då vet jag vilken låda i frysen jag ska gå till, utan att reflektera över andra dummare alternativ.

Borsta av dig nu och fortsätt gå framåt. Vägen har diken och det kommer ta ett tag innan man kan balansera på mitten utan att ramla. Fokus framåt! :)

Och du... Pyssla om dig själv idag! Klä upp dig, gör dig fin, gå och fixa naglarna, ta ett bad eller något annat som gör att du tänker på dig själv med positiva tankar. Le mot din spegelbild och säg snälla saker. Det behövs och brukar hjälpa mig otroligt mycket för att snabbt komma tillbaka mentalt med motivation och glädje.

Svar: Tack sötaste du att du skriver så fint till mig. Det behövde jag. <3
Nu hann jag inte äta alls igår, det var det som var kruxet. Vi skulle iväg snabbt och hämta bilen och bara för att vi inte skulle dö av hunger så skar vi upp lite falukorv och åt ostekt bara för att mätta magen en stund. Jaja.

Visst lär man sig av sådana trilla-i-diket-episoder. Jag lärde mig bland annat att jag behöver hålla mig till mina points för att inte ramla ner. Just nu är det så i alla fall. Jag måste ha struktur. Pasta har jag faktiskt inga problem med att äta, inte bröd heller. Jag triggas av rent socker.

Jag ska nog göra som du säger och göra något mysigt ikväll, och jag måste träna på att möta min spegelbild utan att haja till, och kunna säga snälla saker till mig själv.

Tack återigen! <3
Nina W