Viktnedgång och en ljuvlig morgonsmoothie

God morgon på er vackra människor. Hoppas ni mår bra. Jag är trött efter att katten har jamat av och till sedan kl 4 på morgonen... Sådana tillfällen vill man skänka bort honom... Hehe. Men jag blev gladare då jag ställde mig på vågen och såg att jag gått ner lite till. 88,8 kg, så jag är snart tillbaka till den vikt jag hade innan jag freakade loss (88,2). Hurra!
 
Imorse var jag sugen på en kickstartar-smoothie igen, och jag gjorde en med spenat, grapefrukt, kiwi och mynta. Jättesmaskig och 0 pp! Det känns förstås ännu bättre att allt i smoothien var ekologiskt. Myntan gick jag ut i växthuset och plockade nu på morgonen. Kan inte bli färskare än så. Till det en surdegsfralla med lätt-philadelphiaost och tomat. En frukost som totalt innehöll 4 pp och mättade rejält.
 
 
För ett glas:
1 grapefrukt
1 kiwi
ca 10 blad mynta
fryst spenat (tog 3 stora "puckar", ingen aning om vad de väger... man får prova sig fram hur mycket man vill ha)
1/3 fryst banan
ca 1,5-2 dl vatten
(ev lite valfri sötning om grapefrukten är väldigt besk, men ekologisk grapefrukt brukar vara lite sötare i smaken)
 
Skala grapefrukten med en kniv så man får bort de yttre hinnorna och skalet. Skär sedan i bitar. Skala och skär kiwin i bitar. Lägg ner frukten, spenaten och de sköljda myntabladen i en skål med hög kant. Häll på lite vatten. Mixa ihop allt och späd med vatten till önskad konsistens. Smaka av om du behöver lite extra sötning. Mixa inte för länge, för kiwikärnorna kan ge en besk eftersmak (känns onödigt om man ändå har grapefrukt i smoothien ... hehe).
#1 - - Vanessa andersson:

mums!

Svar: Ja, det var jättegott! :)
Nina W