Förberedelse för lussebullarna - inlagd saffran

Idag hann jag inte baka några lussebullar, för vi åkte iväg och handlade och shoppade lite och var borta så länge så det blev dags att ockupera ugnen med mat istället för lussekatter. Men imorgon ska jag försöka hinna baka dem på morgonen innan vi åker iväg till Skansens julmarknad om vädret är okej.
 
Men först måste saffranet förberedas. Jag har två askar med saffran. den ena fick jag av mamma som sista födelsedagspresent innan hon dog, och den andra köpte vi i Jordanien förra julen. Jag älskar att köpa kryddor när jag är utomlands, och nu när vi åker till Egypten i jul så kommer jag nog hem med mer kryddor. 
 
Saffranet som vi köper är ju hela pistiller så de måste finfördelas, och det görs enklast med socker. Lägg saffranet med en sockerbit eller en tsk strösocker i en mortel och mortla tills det är ett fint pulver. Sedan lägger jag det i ett par msk konjak eller rom så det får dra ordentligt och få ur alla härliga smaker. Sedan får det stå. Det kan egentligen stå flera månader eller längre, men nu gjorde jag det inte i tid så det får bara stå tills imorgon. 
 
 
 
Det kommer bli världens godaste (och nyttigaste) saffransbullar imorgon. Återkommer med recept.
En kommentar publicerat i Jul
Taggar: Inlagd saffran, Saffran
#1 - - yelling timber:

Mumsigt. =) Jag tycker nästan alltid när jag bakar med saffran att det smakar mindre än man vill, men så har jag ju aldrig gjort sådär heller. =)När vi bakade i år tog vi en påse mer än vad som stod i receptet, blev lagom. =)

Svar: Testa gärna att göra såhär med inlagd saffran. Det ger mer smak. :)
Nina W