Islatte

I den här värmen som är nu så är det lite jobbigt att dricka varmt kaffe. När vi bodde i Spanien så sade de att det bästa mot värmen är egentligen att dricka varmt, inte kallt, för då slås den inre kylan på för att neutralisera det varma man just bälgat i sig. Av den anledningen ska man inte dricka kallt för då slås värmen på inombords för att jämna ut kylan i magen. Jag vet inte om det stämmer, men jag tycker det är gott med sval dricka när det är hett ute ändå jag. 

Så idag var vi så sugna på kaffe, men hade ingen lust att dricka hett kaffe så jag gjorde islatte/frappé istället. Den här blev med chokladsmak eftersom det var den enda glass vi hade hemma. Riktigt gott och svalkande var det. 

Det här behöver du för 2 port:
5-6 tsk nescafépulver (beroende på hur starkt du vill ha)
2 msk hett vatten
2 dl iskallt vatten
2 dl mjölk (vill man ha mer LCHF tar man hälften grädde)
1 dl glass
ev sötning efter smak (jag tog ca 1 tsk agavesirap)
Isbitar

Så här gör du:
Koka upp lite vatten. Blanda kaffepulvret med en skvätt hett vatten för att lösa upp det. Lägg sedan ner ett par isbitar för att kyla ner kaffet. Häll upp allt i en bunke med höga kanter eller en mixer och mixa allt tillsammans med några isbitar tills det blir väl mixat. Häll upp i glas och lägg gärna en klick grädde med kakao eller lite riven mörk choklad på toppen.