Lax på spenatbädd med fetaost och citron-crème fraiche

Hoppas ni har haft en bra dag. Jag har mest bara suttit och njutit och lärt mig ett nytt skrivprogram för mitt (hobby-)skrivande. Det heter ywriter5 och det är jättespännande att lära sig ett nytt program som är överskådligt med scener, karaktärer, kapitel osv på ett helt annat sätt än när jag skriver i word som jag gör annars. Spännande. Få se hur det blir när jag väl börjar skriva i det.
 
Ikväll blev det lax igen för vi hade en massa spenatblad hemma som vi behövde göra något med. Så då hittade jag på lax på spenatbädd med fetaost och citron-crème fraiche. Åhhhhh så gott det blev! Jag gjorde också en ljummen sallad på bönor och avocado med en dressing på olivolja, balsamvinäger, fransk senap och vitlök. Så himla gott. Dessutom fick vi något nytt och spännande i veckans Ekolådan; lila morötter! Det är som stora morötter i storleken och ser ut som rödbetor när man skalar dem. Lättkokade i saltat vatten smakar de som morötter med en touch av rödbetor. Supergoda och de passade jättebra till laxen med sin citronsås och fetaost. Mumma!

 


Du behöver för 6 portioner:
600 g lax
100 g färsk bladspenat
Herbamare örtsalt, vitpeppar
1 paket fetaost
1 burk crème fraiche
2 dl grädde
skalet från 1 citron och saften från halva citronen
1 vitlöksklyfta
1 dl riven ost, gärna någon smakrik
½ dl parmesanost
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader (175 grader varmluft). Skölj spenaten och lägg den i botten av en smord form. Lägg laxen ovanpå och krydda med örtsalt och peppar och droppa lite citron över. Smula fetaosten över laxen. Blanda ihop crème fraiche, grädde, vitlök, citronzest och citronsaft och krydda med örtsalt och vitpeppar. Häll såsen över laxen och strö osten över. In i ugnen i ca 20 minuter tills laxen är genomstekt och osten fått fin färg.
 
Servera med potatis och grönsaker.

De spännande lila morötterna. Så goda.
 
En kommentar publicerat i Fisk, Glutenfritt, LCHF, Middag;
Taggar: Avocado, Bladspenat, Citron, Fetaost, Gröna bönor, Haricot vertes, LCHF, Lax, Lila morötter, Parmesan
#1 - - Paulina Suonvieri:

SV: Jättekul! Vad duktigt och beslutsamt av dig! Ibland behövs något sådant som en viktklubb, dietist, matschema, utmaning eller liknande för att man ska sätta igång. Nu gäller det bara att fortsätta också, och det ska vi klara av så klart! "Endast" ca 4 veckor till julafton (då man får unna sig) och sedan 5 veckor kvar till nyår! :)



Detta ser förresten fantastiskt gott ut! Jag har själv kört LCHF och saknar det ibland - för det är ju faktiskt hemskt gott att kunna frossa i mat med obegränsad mängd fett ;)

/hundredkitchenstories.blogg.se

Svar: Tack snälla du. Det jobbiga är att vi ska till Egypten i jul och bo på hotell med all-inclusive så vi får väl se hur det går... Hehe. Men det finns gym där också så jag får väl ta med träningskläderna...
Ja, det är riktigt lyxigt att kunna unna sig lite extra grädde, creme fraiche och ost någon gång då och då bara för att det är så himla gott. Bara det inte blir en vana... ;)
Nina W