Smoothie med julsmak

Vare sig man vill det eller ej så kommer julen snart. Jag är en sucker för jul, men har de senaste åren känt ett ännu större behov av sol och värme den årstiden så vi har varit utomlands de senaste jularna. I år blir det också utomlands. Vi ska åka till Egypten och njuta av julen där istället. Första året vi åkte iväg (Teneriffa) så undrade vi hur barnen skulle ta det, men vi hade med oss en minijulgran i plast, julklappar och till och med grötris som jag kokade till tomtegrötfrukost i lägenheten. Ingen av dem klagade. De tyckte bara det kändes konstigt att det var julafton "och här badar vi i poolen". Ja. Det var konstigt. Men härligt. Jag själv är uppväxt med att fira jularna utomlands eftersom vi hade ett hus i södra Spanien som vi åkte till varje jul- och sommarlov (mamma var lärare). Så jag tycker att julstämningen handlar egentligen mer om vad man gör det till utifrån de villkor man har. Man kan ha en jul med julklappar och julmat i överflöd som känns fattig, eller en spartansk jul med familjen och ha det underbart. För mig är familjen viktigast, men jag vill också ha lite julkänsla, så vi tar med oss lite krimskrams att pynta rummet/lägenheten med. Sedan blir det väl inte direkt julskinka och gravlax vi kommer äta på julafton, men vad gör det. Jag njuter lika mycket ändå.
 
Såja. Det var dagens utläggning. Nu till dagens goding. En smoothie med pepparkakskryddor. Det om något ger en känsla av jul, och nu längtar jag till att baka pepparkakor och lussekatter. Ska bara hitta ett bra recept på det först.
Du behöver för ett glas:
2 dl valfri mjölk (jag tog mandel)
1 liten ekologisk banan
1 torkad dadel (ger lite extra sötma och en härlig knäckig smak)
1 msk mandelsmör
½ tsk pepparkakskrydda (eller typ 1 krm vardera av kanel, ingefära och nejlika) Smaka av! Börja med lite mindre och öka på om du tycker det blir för stark smak
 
Gör så här:
Mixa ihop allt. Vill du ha smoothien kall, lägg i en isbit eller lite fryst mango och mixa tillsammans med det andra. Servera gärna med en saftig clementin så är julkänslan total.
 
 




#1 - - Susanna Maria J:

Så gott. Älskar julen och alla dess smaker. <3

Svar: Det gör jag med! Så testa gärna den här smoothien, den var riktigt julig. :)Kram
Nina W

#2 - - majamyra | en livsstilsblogg mitt i uppförsbacken:

Den måste provas, tack för tips!
/Lisa

Svar: Varsågod. Den är jättegod! :)
Nina W