Chiagröt

Nu har jag testat att äta chiagröt och det var en positiv upplevelse. En len gröt där fröna knastrade lite härligt när jag tuggade på dem. Själva fröna smakar ju ingenting, utan det är vad jag har till som ger smaken.
 
 
Chiafrön kommer från Mexico, och ordet "chia" kommer från ett ord som betyder "oljig". Om man lägger fröna i vätska bildas en gelé-ig hinna runt dem, precis som linfrön. Chiafrön innehåller en massa nyttigheter: omega 3, fibrer och proteiner t ex. Om man tar 2 tsk chiafrön får man i sig mer omega 3 än om man äter en normalstor laxfilé! Källa.
 
 
 
Jag använde mig av det här receptet som verkar vara det gängse:
2 msk chiafrön
2 dl valfri mjölk (t ex mandelmjölk, havremjölk eller liknande)
½ tsk vaniljpulver
 
 
Blanda ihop och rör om ordentligt. Man kan behöva röra om flera gånger under de närmsta minuterna för att det inte ska bli klumpar. Ställ in i kylen över natten.
 
 
Fröna sväller snabbt, så det går att använda gröten redan efter en halvtimme.
 
 
Imorse tog jag fram gröten och rörde om ordentligt innan jag tillsatte frukten. Jag tog lite hallon som jag blandade ner i gröten och tog lite mer på toppen. Skivade en ½ banan och strösslade med lite kokosflakes.
 

Det här tror jag går att göra hur mycket som helst av. Ikväll ska jag testa med kanel och vanilj i mjölken och ha mer banan istället för hallon. Vi får se vad jag bestämmer mig för imorgon bitti. Men helt klart är att jag ska testa många andra varianter av det här spännande fröet.

Har ni testat chia och kan dela med er av något spännande recept?
#1 - - Linda:

Spännande, det måste jag prova. Exprimenterar mycket med frukosten just nu så det här var ju väldigt passligt för mig.

Svar: Testa gärna. Jag tycker det funkar jättebra för mig. Det är ju tillbehören som är goda. ;) Alltså frukten/bären och ev kryddor. Själva gröten smakar ju inte så mycket...
Nina W

#2 - - ZtorZillen:

Hm...det är alltså en kall gröt? Låter lite intressant, men jag är ju lite feg med frukostar...ska fundera om jag vågar testa!

Svar: Ja, den är kall. Jag var också lite skeptisk först, men tycker nu att det är jättegott beroende på vad jag har i. T ex banan och kanel är en hit! Testa och se vad du tycker. :)
Nina W