Hemgjord havremjölk

Igår gjorde jag egen havremjölk eftersom jag läst att det ska vara så enkelt att göra själv. Att det dessutom blir mycket billigare än köpt havremjölk skadar ju förstås inte heller,
 
Det här behöver du:
1 liter kallt vatten
3 dl havregryn (gärna ekologiska)
3 msk neutral olja
1 krm salt
 
 
Så här gör du:
Blanda ihop allt i en bunke och mixa med mixerstav en stund tills det blir som en välling. Häll upp i silduk (finns billigt på t ex Åhléns, Ica eller Coop, särskilt nu i saftningstider så passa på att köpa en nu!) och låt rinna av. Det blir lite kleggigt i silduken så man får röra om lite så rinner det på bättre.
 
 
 
Häll upp i en kanna eller en fin flaska. Den här satsen räckte till typ 7-8 dl havremjölk (mätte aldrig) och konsistensen blir som mellanmjölk. Vill man ha tunnare så ta mer vatten. de flesta recept jag läst ligger på 13 dl vatten/3 dl havregryn, men vill man ha lite fylligare mjölk så ta mindre vatten.
 

1 liter i butik kostar ca 16 kr. Gör man själv kostar det ca 3-4 kr/liter. Det blir stor skillnad om man använder mycket havremjölk.                                                                                                                                                                                    


Jaha, och havreklegget som blir kvar i silduken? Det bakade jag bröd på. Ekotänk deluxe!

#1 - - Hanna:

Vad inspirerad jag blev när jag såg det där brödet. =) Har nog aldrig bakat bröd själv... det vill jag göra i framtiden, lika fint som du helst! =)

Svar: Nämen tack! Vad glad jag blir. :D Fast det är ju så att övning ger färdighet. Jag bakar mycket bröd själv och följer nästan aldrig något recept. Jag slänger ner vad som finns hemma. ;) Men i början är det nog bra att följa något recept så man får en känsla för hur mycket man ska ha av allting. Det är superenkelt att baka. Börja till exempel med ett filbröd, det är superlätt att göra. Behöver inte jäsa eller så. :) Lycka till. Har du väl börjat baka bröd själv så finns ingen återvändo, haha.
Nina W