Nyttiga amerikanska pannkakor

I helgen åt vi amerikanska pankisar till lunch. Jag älskar pannkakor i allmänhet och amerikanska pannkakor i synnerhet. Jag gjorde de här med kvarg så de blev lite mer proteinrika. Nackdelen med det var att de blev lite stabbigare, men samtidigt så blev de mycket godare tycker jag. Man behöver inte äta lika många av dessa pannkakor som man gör med pannkakor gjorda på vanligt vitt mjöl. Man blir mätt på färre helt enkelt, och det är ju bra!
 
 
 
 
 
För 4 port:
2 ekologiska ägg
2,5 dl valfri ekologisk mjölk (jag gjorde med vanlig mellanmjölk)
1 dl kvarg/kesella
1 dl fullkornsdinkel-mjöl
2,5 dl siktat dinkelmjöl
2 tsk bakpulver
1 krm vaniljpulver
 
Vispa först ihop äggen med mjölken och kvargen. Vispa sedan i mjölet och vaniljen tills det blir en tjock, slät smet. Ta mer mjöl om smeten blir för lös. Smält smör/olja/kokosolja i en stekpanna. Klicka i smeten och stek sakta tills du ser att det börjar "bubbla" (tar någon minut), vänd då pannkakorna och stek någon minut till.
 
Servera med valfria tillbehör. Vi fick lära oss av dotterns engelske pojkvän att äta med citronsaft och socker (går att byta mot stevia eller sukrin om man vill ta bort kalorierna, annars kan man ta agavesirap, honung eller kokossocker). Jag gjorde en variant med kesella och mandelsmör och kanel som jag serverade med färsk apelsin i bitar. Jättegott. Tyvärr fick jag ingen bild av det...
 
Om man vill ha sylt så kan man mixa lite valfria bär (här jordgubbar) och ev söta lite med agavesirap. Det blir himla gott!
 
#1 - - Joline:

Jag älskar också pannkakor! Det där receptet kanske jag borde prova. Har du provat bananpannkakor någon gång? Det är jag lite nyfiken på.

Svar: Gör det, testa gärna. Det är riktigt gott och mättande.Jag har testat bananpannkaka, men jag är inte riktigt frälst på det. Dottern älskar det, men jag är mer skeptisk. Då gillar jag bättre kesoplättar. Det rekommenderar jag. http://vardagutansocker.blogg.se/2014/september/lyxig-lordagslunch.html
Nina W