Nyttigare smulpaj med äpple

Jag hade en massa äpplen hemma, dels några som började bli skrumpna men också färska äpplen som kom med veckans ekolådan. Jag är en sucker för smulpajer så det blev en smarrig smulpaj med äpple. Den blir inte lika söt som en "vanlig" paj på vanligt socker och vetemjöl, men å andra sidan så kan man dels reglera sötman själv och så kan man ju hellre låta äpplenas sötma komma igenom istället. Muuuuums!
 
Som vanligt så höftar jag mycket när jag lagar mat, så jag är osäker på mängden kokosmjöl och mandelmjöl. Testa dig fram hur mycket du behöver!
 
För en paj ca 6-8 port:
6-8 äpplen
kokossocker och kanel efter tycke och smak
 
Smuldeg:
2 dl grädde
1 dl kokossocker
1 dl agavesirap
1 krm vaniljpulver
1 dl hackade hasselnötter
1 dl fiberhavregryn (vill du göra glutenfritt kan du ta glutenfria havregryn eller fyll på med andra fröer eller mer kokosmjöl/mandemjöl)
1 dl kokosmjöl
½-1 dl mandelmjöl
 
Gör så här:
Särr ugnen på 175 grader. Skala äpplena och skär i bitar och lägg i en smord form. Strö över kokossocker och kanel. 
 
Hacka hasselnötterna ganska grovt. Häll grädden, kokossockret och agavesirapen i en kastrull. Låt koka upp och koka på medelvärme ca 5 minuter. Stäng av plattan och lägg ner övriga ingredienser. Kolla mjölet hur mycket som behövs för att det ska bli så smuligt som du vill ha det. Lägg smulorna över äpplena och ställ i ugnen ca 30 minuter eller tills äpplena blivit mjuka. Håll koll så inte smulorna bränns, lägg i så fall på en bit ugnsfolie.
 
Ät ljummen med lite grädde, glass eller vaniljkvarg.