Svart salt

Fick en fråga om vad svart salt är för något, och faktum är att jag inte heller visste att det fanns förrän vi fick det i en julklapp i julas med olika delikatesser. Det är saltflagor som får torka tillsammans med kol som ger den svarta färgen. Jättehäftigt att ha som dekorationssalt på lite ljusare rätter, t ex apelsincarpaccion jag gjorde igår. Jag tycker det är roligt att det kommer lite nya salter på marknaden som hjälper till att höja rätternas utseende lite, och till viss del även smaken. Jag ser i matbloggarna att många använder Himalayasalt, och det tänkte jag också köpa, bara för att det är så snyggt.
 
Sedan ska man komma ihåg att dessa dekorationssalter ska användas med måtta. De är tänkta som dekorationssalt, inte som "vardagssalt". Vanligt bordssalt har tillsatt jod, eftersom det motverkar sjukdomen struma, och det har varken Himalayasaltet eller det svarta saltet. Så fortsätt använda vanligt bordssalt i matlagningen, men använd gärna lite Himalayasalt eller svart salt eller något annat dekorationssalt som just dekoration och smakförhöjare av maten.